Persivalgymas švenčių metu: kaip to išvengti ir ką daryti, jeigu taip nutinka?

Gausus šventinis stalas, nukrautas įvairaus kaloringumo skirtingais patiekalais, kurių visų norisi paragauti, dažnai baigiasi persivalgymu. Persivalgymas – tai didelio maisto kiekio suvartojimas per trumpą laiką.

Kuo pavojingas persivalgymas?

Persivalgius, organizmas gauna daug daugiau kalorijų, nei rekomenduojama. Taip apsunkinama visa virškinimo sistemos veikla, todėl gali atsirasti diskomfortas skrandžio srityje, rėmens graužimas, šleikštulys, pykinimas, silpnumas, galvos svaigimas. Persivalgymas ypač pavojingas asmenims, sergantiems lėtinėmis ligomis (cukriniu diabetu, širdies ir kraujagyslių ligomis, pankreatitu ir kt.). Ypač pavojinga valgyti riebų maistą ir kartu vartoti alkoholį.

Kaip išvengti persivalgymo?

  1. Švenčių dienomis valgyti reguliariu laiku (pusryčiai, pietūs, vakarienė, keli užkandžiai) – „nesitaupyti“ šventinei vakarienei, nes taip tik sulėtėja medžiagų apykaita ir alkanam sėdus prie stalo padidėja rizika persivalgyti šventinės vakarienės metu.
  2. Gerti daug vandens, valgyti daugiau daržovių ir vaisių.
  3. Norint išragauti visų patiekalų, stengtis įsidėti į lėkštę nedidelį kiekį vieno patiekalo (ne daugiau nei tilptų į delną) ir tik jį suvalgius bei palaukus 20–30 min. įsidėti nedidelį kiekį kito patiekalo, t. y. nereikėtų prisikrauti į lėkštę daug įvairaus maisto.
  4. Valgyti lėtai, gerai sukramtyti kiekvieną kąsnį.
  5. Vengti ilgo sėdėjimo prie stalo ir pastovaus užkandžiavimo. Pavalgius vertėtų pasivaikščioti.
  6. Vengti riebaus ir sunkiai virškinamo maisto (mišrainių su įvairiais riebiais padažais (geriau rinktis salotas), bulvių, riebių mėsos gaminių ir pan.) bei saldumynų. Sergantieji širdies ir kraujagyslių ligomis turėtų vengti silkės, nes nuo didelio druskos kiekio gali padidėti kraujospūdis.

Ką daryti, jei visgi nepavyko išvengti persivalgymo?

Išgerkite virškinimą gerinančių žolelių arbatų (kmynų, pankolių ir kt.), virškinimo fermentų ir trumpai pagulėkite, vėliau išeikite pasivaikščioti į lauką. Po persivalgymo pusdienį reiktų nieko nevalgyti, tik gurkšnoti negazuotą mineralinį vandenį, antroje dienos pusėje rekomenduojama valgyti košes, vaisius, daržoves, liesą varškę bei kuo daugiau judėti.

Straipsnį parengė „Altamedica“ šeimos gydytoja Živilė Visockienė

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *