Psichologo komentaras. Motinystė ir sveikata: kaip prie rūpinimosi kūdikiu priderinti rūpinimąsi savimi

„Neužmiršk pasirūpinti savimi“, „Negalima rūpintis vien kūdikiu“ – žodžiai, kurie dažnai lydi pagimdžiusią moterį.  O juk iš tiesų tą pasirūpinimą galima suprasti labai skirtingai ir šį priminimą priimti labai įvairiai – pabandykime panagrinėti, kas gali slypėti už šių žodžių.

Ką reiškia „pasirūpinti savimi“?

Pirmiausia rūpestis savimi reiškia rūpinimąsi savo sveikata ir svarbiausių poreikių patenkinimą – t.y., apsilankymą pas gydytoją, pavalgymą, pamiegojimą ar net išsimaudymą. Naujai iškeptiems tėveliams tikrai tai nebūtinai lengva užduotis. Mažasis namų gyventojas tampa svarbiausiu, nerimas dėl jo ar mokymasis prisitaikyti prie naujo šeimos gyvenimo, pasikeitusio kūno gali nemenkai išmušti iš vėžių, todėl kartais lengva pamiršti ir tokius paprastus dalykus kaip valgymas. Į pasirūpinimą savimi taip pat įeina savo norų tenkinimas, mėgavimasis norima veikla – ledų porcija, knygos skaitymas, muzikos klausymas ar grojimas, sportas. Šie aspektai labai svarbūs tam, kad jaustumėmės bent minimaliai patenkinti ir gebiantys reaguoti tėvystės iššūkiuose, nors kai kurioms mamoms kartais sukelia kaltės jausmą, jog laiką skiria sau, o ne vaikui. Vis dėlto, svarbu atminti, kad būdami ramūs galime kokybiškiau atliepti vaiko poreikius bei taip motinystė tampa malonesnė, ką tikrai pajaučia ir vaikas, ir visi šeimos nariai. Dar kartais į pasirūpinimą savimi įtraukiami aspektai, kurie atspindi visuomenės keliamus reikalavimus kaip, pavyzdžiui, išvaizda – manikiūras, šukuosena, makiažas, arba laisvalaikis, buvęs prieš vaiko atėjimą – dalyvavimas šventėse, buvimas su draugais, kelionės. Į iš aplinkos primetamus reikalavimus patartina žiūrėti atsargiai, stengiantis savęs paklausti, ar tai tikrai yra tai, ko šiuo metu norisi, kadangi dažnai šie reikalavimai net nebūtinai atliepia tai, ko naujajai mamai norisi, todėl nėra pasirūpinimo savimi dalis, nes kartais šiame gyvenimo etape tikrai gali būti mieliau būti su savo mažu vaiku nei, pavyzdžiui, linksmintis.

Reakcija į priminimą apie pasirūpinimą savimi

Ne taip jau retai į priminimą pasirūpinti savimi naujai iškepta mama gali reaguoti pykčiu, liūdesiu ar beviltiškumo jausmu vietoj padėkos ir džiaugsmo, kurio gali tikėtis priminimą pasakęs asmuo. Paskatinimas rūpintis savimi kartais gali būti jaučiamas kaip dar vienas darbas į nesibaigiančių darbų sąrašą, kurio mama tiesiog nepajėgi įvykdyti: gimus vaikui tėvams atsiranda begalė naujų atsakomybių, pasikeičia iki šiol buvęs ritmas, tarpusavio santykiai, mamai pasikeičia ir savo kūno bei jo ribų (ypač žindant) suvokimas, o dar nuolat jaučiamas spaudimas vaikus auginti vienaip ar kitaip, nuo pat mažumės mokytis juos lavinti, sekti jų raidą. Ir natūralu, kad visko padaryti tobulai neįmanoma (o iš tiesų ir visai nereikia), todėl mamai gali kilti jausmas, jog daro nepakankamai ar ne viską ir į kiekvieną papildomą „darbą“ arba priminimą, ką reikia dar padaryti, reaguojama gynyba.

Kaip padėti?

Artimiesiems geriausia paklausti pačios mamos, kaip jie galėtų jai padėti skirti akimirką sau, ko ji norėtų, o ne primesti savo požiūrį ar norus. Kartais gali padėti pasitikėjimas mamos gebėjimu nuspręsti ir tuo pačiu toks klausimas padeda sustoti, įsiklausyti į save. Svarbu į šeimą žiūrėti kaip į sistemą: jeigu mama prisiėmė daugiau atsakomybės ir rūpinasi naujagimiu, tėtis neturėtų nusišalinti sakydamas, kad jis kažko negali ar nemoka, nes iš tiesų tokioje situacijoje tėtis gali labai daug – jis gali, pavyzdžiui, rūpintis mama ir jos poreikių patenkinimu tam, kad ji turėtų daugiau jėgų rūpintis naujausiu šeimos nariu.  O pačioms mamos reikėtų nepamiršti, kad visada galima ieškoti pagalbos. Tiek tarp artimųjų, tiek tarp draugų ar pažįstamų, tiek tarp įvairių organizacijų ar specialistų. Svarbiausia, nelikti vienai ir pasirūpinti tiek savo vaiku, tiek savimi.

 

 

 

 

 

Straipsnį parengė: Altamedica Psichikos sveikatos centro medicinos psichologė Evelina Jokubkienė

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *