Sezonų kaita ir psichologinė sveikata: kaip tai susiję?

Sezonų kaitos metu, šaltėjant orams, trumpėjant dienoms, galime pastebėti, kad prastėja nuotaika, padidėja jaučiamas nuovargis, išryškėja nerimas, pyktis, nusivylimas, blogėja psichologinė sveikata.

Žmonės psichologinius nuotaikos pokyčius jaučia tada, kai skirtingais metų laikais keičiasi dienos šviesos trukmė. Tai vyksta nepaisant gyvenimo būdo ar išorinių dirgiklių (Wehr TA, 2001). Sezoniškumo įtaka mūsų psichologinei gerovei gali būti stebima pasireiškiančiomis nuotaikų kaitomis, miego sutrikimais.  Dažniausiai sustiprėję neigiami simptomai praeina ir pasiekia remisiją (pagerėja būsena) pavasario/vasaros sezonu. Šie sezonai turi teigiamos įtakos dėl didesnio gaunamos šviesos kiekio, ilgesnių dienų (American Psychiatric Association, 1987).

Ar tai sezoninė depresija?

Prasidėjus rudens sezonui, tarp specialistų galima išgirsti retorinį klausimą: „Ar sezoninė depresija iš tiesų egzistuoja?“. Visgi, mokslininkai šiuo klausimu nesutaria, tačiau galima teigti, kad žmogui, kuris jaučia neigiamus simptomus rudens\žiemos sezonu, sezoninę depresiją galima diagnozuoti tik tada, kai tai kartojasi bent du rudens\žiemos sezonus (Lam, R.W. ir kt., 2001). Be to, asmenys, turintys depresijos sutrikimų, gali stipriau jausti sezonų pokyčius, nuotaikos blogėjimą (Rosenthal NE ir kt., 1984).

Psichologinė sveikata: kaip keičiantis sezonams ją pagerinti?

Siekiant sumažinti jaučiamus neigiamus simptomus ir pagerinti savo emocinę būseną yra svarbu:

  • kalbėtis, išsakyti jaučiamas emocijas;
  • įvardinti priežastis, dėl kurių taip jaučiamės;
  • mažinti stresines situacijas ir stengtis jas valdyti nusibrėžiant savo asmenines ribas;
  • išlaikyti pastovų miego režimą nepriklausomai nuo metų laiko;
  • palaikyti nuolatinį fizinį aktyvumą.

Straipsnį parengė Altamedica Psichikos sveikatos centro medicinos psichologė Greta Širinskaitė

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *